Το σώμα ρύθμισης διαφημίσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο, πλέον θα επιτρέπει διαφημίσεις που αφορούν το ηλεκτρονικό τσιγάρο, ώστε να προωθήσει τα οφέλη, αυτού του προϊόντος, στην υγεία.

Η Επιτροπή Εφαρμογής Διαφημίσεων (CAP) και η Επιτροπή Μετάδοσης Διαφημίσεων (BCAP) της Αρχής Προδιαγραφών Διαφημίσεων(ASA) τροποποίησαν τους κανόνες τους μετά από διαβουλεύσεις, καταργώντας την απαγόρευση αξιώσεων στον τομέα της υγείας στις νόμιμες διαφημίσεις ηλεκτρονικού τσιγάρου.

Η απόφαση, η οποία μπήκε σε άμεση εφαρμογή, θα επανεξεταστεί τον Νοέμβριο του 2019.

Εντωμεταξύ, η απαγόρευση αξιώσεων φαρμακευτικού προϊόντος παραμένει. Αυτό σημαίνει, παραδείγματος χάρη, ότι στις διαφημίσεις μπορεί να αναφέρεται ότι το άτμισμα είναι πιο υγιεινό από το κάπνισμα, αλλά δεν μπορεί να προωθείται ως μέσο διακοπής του καπνίσματος.

Η ASA είπε ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει από τότε που παρουσιάστηκε η απαγόρευση αξιώσεων στον τομέα της υγείας, προσθέτοντας: «Από το 2014 που ίσχυσε η απαγόρευση, οι αποδείξεις για τη συγκριτική ασφάλεια του ηλεκτρονικού τσιγάρου βελτιώθηκαν, ενώ παράλληλα ρυθμίστηκαν οι ξεπερασμένες προδιαγραφές των προϊόντων. Υπό το πρίσμα των αλλαγών σε αυτόν τον τομέα, η CAP και η BCAP θεωρούν ότι η απόλυτη απαγόρευση νόμιμων διαφημίσεων ηλεκτρονικού τσιγάρου, με αξιώσεις στον τομέα της υγείας, δεν μπορούν πλέον να αιτιολογηθούν.»

Αποφάσεις διαβούλευσης

Η απαγόρευση διαφήμισης νικοτινούχων ατμιστικών προϊόντων στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τα περιοδικά παραμένει, εκτός κι εάν έχουν άδεια φαρμακευτικού προϊόντος.

Διαφημίσεις τηλεόρασης και ραδιοφώνου με αξιώσεις σχετικά με την υγεία, σχετικά με τα μη νικοτινούχα ατμιστικά προϊόντα, δεν απαγορεύονται, εφόσον υπακούν στους ισχύοντες κανόνες.

Η χαλάρωση των κανόνων έρχεται μετά από διαβούλευση που ξεκίνησε πέρυσι.

Η αναφορά της ASA λέει: «Έχοντας αξιολογήσει προσεκτικά τις απαντήσεις, η CAP και η BCAP έκριναν ότι τα αποδεικτικά στοιχεία δεν υποστηρίζουν πλέον την πλήρη απαγόρευση αξιώσεων στον τομέα της υγείας για τα προϊόντα ατμίσματος. Ως εκ τούτου, πρότειναν την αλλαγή των κανόνων τους για την άρση αυτής της απαγόρευσης.»

Η αλλαγή αυτή έρχεται αφού μια σειρά οργανισμών, συμπεριλαμβανομένου του Βασιλικού Ιατρικού Κολλεγίου, την φιλανθρωπική οργάνωση υγείας για την καταπολέμηση του καπνίσματος (ASH) και το Υπουργείο Δημόσιας Υγείας της Αγγλίας, καλωσόρισαν τη χρήση ηλεκτρονικών τσιγάρων ως εναλλακτική λύση κατά του καπνίσματος.

Ωστόσο, ορισμένοι ερωτηθέντες στη διαβούλευση – συμπεριλαμβανομένης της Σκωτσέζικης πτέρυγας της ASH, της Βρετανικής Ιατρικής Εταιρείας (BMA), το Ινστιτούτο εμπορικών προτύπων και του τμήματος Δημόσιας Υγείας – αντιτάχθηκαν στην αλλαγή του κανόνα.

Η ASA δήλωσε, στην έκθεσή της, ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι «τα ηλεκτρονικά τσιγάρα δεν είναι εντελώς αβλαβή και δεν υπάρχει μακροχρόνια μελέτη για τις επιπτώσεις τους. Μερικοί από τους ερωτηθέντες υποστήριξαν ότι η χορήγηση αδειών φαρμάκων προσφέρει μια δίοδο για όσους επιθυμούν να διεκδικούν ισχυρισμούς σχετικά με την υγεία»

Απαιτούμενες αποδείξεις

Οι κατασκευαστές ηλεκτρονικών τσιγάρων θα χρειαστεί να έχουν αποδεικτικά στοιχεία για να υποστηρίξουν τυχόν αξιώσεις σχετικά με την υγεία. Επίσης, πρέπει να αποφευχθούν οι ισχυρισμοί ότι τα προϊόντα τους είναι απόλυτα ασφαλή ή έχουν οφέλη για την υγεία, καθώς και η ενθάρρυνση της χρήσης τόσο των ηλεκτρονικών τσιγάρων όσο και του καπνού.

Αν αναφέρεται σε κάποια έκθεση ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα είναι ασφαλέστερα από τον καπνό, τότε θα πρέπει να αναφέρεται ρητά το προϊόν που διαφημίζεται. Οι γενικές παρατηρήσεις τρίτων – όπως η συχνά αναφερόμενη δήλωση του Υπουργείου Δημόσιας Υγείας της Αγγλίας ότι το άτμισμα είναι 95% ασφαλέστερο από το κάπνισμα – ενδέχεται να μην θεωρηθούν επαρκείς για την προώθηση ενός συγκεκριμένου προϊόντος.

Η νέα απόφαση έγινε ευρέως δεκτή από τη βρετανική ένωση ατμιστικών επιχειρήσεων (UKVIA). Ο Dan Marchant, ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου, δήλωσε ότι η αντίληψη του κόσμου για το άτμισμα είχε πληγεί λόγω των προηγούμενων κανόνων και είναι ευτυχής που οι κανονισμοί «άρχισαν να είναι πιο ενημερωμένοι».

«Αν και παραμένουν μερικά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι κανόνες θα εφαρμοστούν σε συγκεκριμένα προϊόντα και επιχειρήσεις, μπορούμε τώρα να μοιραστούμε τις πραγματικές πληροφορίες με καπνιστές», ανέφερε. «Μόνο με την οικοδόμηση εμπιστοσύνης, για τα οφέλη του ατμίσματος στην υγεία, θα καταστεί δυνατόν να πείσουμε κάθε καπνιστή ότι η μετάβαση στο άτμισμα θα μπορούσε να αλλάξει θετικά τη ζωή του.»

Πρόσθεσε ότι, η διαφήμιση ατμιστικών προϊόντων εξακολουθεί να περιορίζεται από την Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα Προϊόντα Καπνού (TPD) και ότι η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ το επόμενο έτος θα δώσει την ευκαιρία για περαιτέρω τροποποίηση των κανόνων.

Τι σημαίνει αυτό: Η χαλάρωση των κανονισμών διαφήμισης θα είναι ευπρόσδεκτη από πολλούς στη βρετανική βιομηχανία ατμίσματος ως ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, έως ότου το Υπουργείο Υγείας και ο Οργανισμός Κανονισμών για τα Φαρμακευτικά Προϊόντα (MHRA) ανοίξουν τη χορήγηση αδειών, οι εταιρείες ηλεκτρονικού τσιγάρου θα εξακολουθήσουν να μην είναι σε θέση να διαθέτουν τα προϊόντα τους ως βοηθήματα διακοπής καπνίσματος.

– Peter Henn συνεργαζόμενος συγγραφέας του ECigIntelligence

Η ECigIntelligence δεν παρέχει νομικές, στρατηγικές ή επενδυτικές συμβουλές. Η Tamarind Media Limited, ο εκδότης της ECigIntelligence, δεν αποδέχεται καμία υποχρέωση ή ευθύνη για πληροφορίες ή απόψεις που δημοσιεύονται.